מתנדבי "קיבוץ המחנכים" של מחנות העולים מקיימים פעילויות פנאי והעשרה לילדי עולים שנמלטו מהקרבות באוקראינה

חברי המחנות מ"קיבוץ המחנכים" בבת ים החלו לקיים השבוע פעילות חינוכית עבור ילדי אוקראינה שהגיעו לעיר, ואינם נמצאים עדיין במסגרות חינוכיות. "זה עושה טוב לילד בן שבע שכבר עבר כל כך הרבה טלטלות", הודתה אחת האמהות בהתרגשות.
קיבוץ המחנכים של המחנות העולים בעיר מורכב מצעירים בוגרי צבא שגדלו בתנועת הנוער ובחרו להקדיש את חייהם לפעילות חברתית. מזה מספר שנים שהם חיים בעיר ופועלים בתחום החינוך הבלתי פורמלי באיזור.
בעקבות המלחמה באוקראינה, חלקם נסעו להתנדב בסיוע לפליטים בחוץ לארץ, וחלקם התגייסו לסייע בקליטת העולים החדשים בעיר, שרובם נמצאים בבית מלון או אצל קרובים ומכרים בעיר.
בזמן שהותם במלון ועד שייקלטו במערכות החינוך, אין מסגרת חינוכית פורמלית אליה הילדים משויכים, לכן חברי המחנות העולים החליטו להתגייס למשימה.
"כששמענו שהגיעו לבת ים עולים צעירים, ישר יצרנו קשר עם העירייה ומשרד הקליטה וביקשנו לתרום מהיכולות שלנו למען העולים", מספרת חברת הקיבוץ ומיוזמות הפעילות, עפרי פרגר. "אנחנו מבינים כמה הפעילות חשובה ועד כמה משמעותי לאפשר להם זמן בלי בעיות ודאגות".
בין המשתתפים היתה גם אנה ליזהגופ (38), שנמלטה מאוקראינה עם בנה גלב (7) ולאחר חודש של מנוסה הגיעה לבת ים.
"המלחמה התחילה קרוב לבית שלנו בעיר חרקיב במזרח אוקראינה", מספרת ליזהגופ. "התעוררנו בוקר אחד לקול הדי פיצוצים. כמו הרבה אנשים מיהרנו לשדה התעופה כדי לברוח, אבל השדה היה מלא ואי־אפשר היה לטוס. האזעקות לא פסקו והחלטתי לברוח מערבה עם גלב, כשבעלי נשאר מאחור. כשהגענו למרכז אוקראינה בהתחלה היה שקט, אבל אז ההפצצות הגיעו גם לשם. ליד הבית שבו שהינו נחת פגז. כבר פחדנו שלא נוכל לצאת מהמדינה".
כיצד הגעתם לבת ים?
"ההורים שלי גרים בבת ים והם עזרו לי להתחבר למישהו מישראל שעזר לי להגיע ללביב. משם עברנו לפולין בסיוע הסוכנות. במשך שבועיים נוספים היינו בפולין וחיכינו לקבל את האישור לעלות. לשמחתי, אחרי כמעט חודש של טלטלות בדרכים הגענו לישראל. גלב כבר הגיע מספר פעמים למרכז ומאוד נחמד כאן בפעילות. אני נרשמתי לאולפן, וגלב ייכנס לבית ספר אחרי חופשת פסח. אני רוצה לעבוד ולחיות פה כמו כולם. אני מקווה שנישאר פה בבת ים וזה יעשה לילד טוב אחרי כל כך הרבה טלטלות, הוא רק בן שבע".
חברי המחנות העולים, אנשי חינוך בהכשרתם, יזמו בשיתוף בית העולה ועיריית בת ים פתיחה של מרכז חינוכי עבור הילדים והנוער.
"החיוך של הילדים במשחק, ביצירה ובריקוד ממש נותן הרבה כוחות לקיים את הפעילות ולהבין כמה היא חשובה ועד כמה משמעותי לאפשר להם לחזור להיות ילדים", סיכם חבר נוסף בקבוצה, אורי שמואלי.